Start arrow Użyteczne informacje arrow Metro w Budapeszcie
Metro w Budapeszcie
W Budapeszcie kursują trzy linie metra: żółta (M1, zwana również kolejką milenijną lub kolejką podziemną), czerwona (M2) oraz niebieska (M3). W budowie pozostaje czwarta linia, zielona. Wszystkie działające linie zbiegają się przy placu Ferenca Deák'a (Ferenc Deák tér), praktycznie w samym centrum miasta. Linia żółta jest najstarsza, zaczyna się przy Vörösmarty tér i kończy przy Mexikói út, po peszteńskiej stronie miasta. Linia czerwona biegnie od Köbá Őrs vezér tér w południowym Peszcie do Déli Pályaudvar- Południowego Dworca Kolejowego w Budzie.
Ostatnia, niebieska, linia kursuje Köbánya Kispest (w południowym Peszcie) do Újpest Központ.

Metro z pewnością nie jest najpiękniejszą wizytówką miasta. Stacje, budowane niskim kosztem po II wojnie światowej, nie zachwycają ani wystrojem, ani czystością. Składy pociągowe złożone są z głośnych, piszczących i dość mocno zużytych wagonów dawnej produkcji radzieckiej (prócz kolejki milenijnej), ale nie zmienia to faktu, że metro jest najszybszym środkiem transportu. Bieg poszczególnych linii zaplanowano w taki sposób, by łączyły ze sobą wszystkie newralgiczne punkty miasta. Metrem dojedziemy zatem do stacji kolejek podmiejskich HÉV, do wszystkich stacji kolejowych w stolicy oraz do najważniejszych dworców autobusowych. Składy kursują od godziny 4:30 do około 23.30.

W metrze obowiązują zwykłe bilety, takie, jak w autobusach. Kasować trzeba je tuż po wejściu na stację metra, a kasowniki umieszczone są przed schodami ruchomymi, tak, że trzeba z nich korzystać zanim zjedziemy na perony. Kontrole w metrze zdarzają się bardzo często, a kontrolerzy albo chodzą po wagonach i proszą o okazanie biletu, albo sprawdzają pasażerów wyjeżdżających na powierzchnię, gdy nie mają oni szans na ucieczkę. Po zejściu na peron przy wyborze kierunku jazdy należy kierować się nazwą stacji końcowej. W czasie podróży nazwy poszczególny stacji zapowiada lektor.

Warto wspomnieć, że budowa kolejnej linii metra idzie szybko i sprawnie.

Odwiedzając Budapeszt nie wolno nam w żadnym wypadku odmówić sobie przyjemności podróży kolejką milenijną. Wybudowano ją w 1896r. z okazji tysięcznej rocznicy założenia państwa węgierskiego. W założeniu miała zapewnić mieszkańcom stolicy wygodną podróż do Parku Miejskiego, gdzie zorganizowano wystawę milenijną, a żeby nie psuć pięknej alei Andrássy'ego, pod którą przebiega, inżynierowie zdecydowali się przeprowadzić ją pod ziemią. Tak powstała druga w Europie (po Londynie) linia metra. Podróż nią jest tak niezwykła, ponieważ zachowano oryginalny wystrój wnętrz stacji, a wagony stanowią replikę składów z początku XX wieku.
 

Tagi: metro w Budapeszcie, metro, Budapeszt
 
Sprawdzone hotele w Budapeszcie tylko na Budapeszt.pl