Poruszamy się po Budapeszcie - autobusy |
Po Budapeszcie kursują niebiesko-zielone autobusy marki Ikarus. W ostatnich latach BKV prowadzi stałą i stopniową operację wymiany przestarzałych pojazdów na nowoczesny, cichy, niskopodłogowy tabor, zapewniający pasażerom wygodę i odpowiednio wysoki komfort podróży. Autobusy są szybkie, bezpieczne i czyste. Na poszczególnych trasach kursują odpowiednio dobrane wielkością modele, w zimie ogrzewane, w lecie umożliwiające szerokie otwarcie okna i wpuszczające odżywczy powiew wiatru. Autobusy kursują z częstotliwością kilku minut nieprzerwanie od godziny 5.00 rano do około 23.00 wieczorem, a trasy ich przejazdu zaplanowano w taki sposób, by zapewniały szybkie dotarcie do dowolnego punktu miasta. W nocy kursuje kilka linii nocnych. Autobusy oznakowane są numerami od 3 do 297. W Budapeszcie stosuje się tę samą numerację w stosunku do pojazdów kursujących na liniach normalnych, przyspieszonych i pospiesznych, a rodzaj autobusu odróżnia się bądź dzięki dodatkowej literce stojącej przy numerze, bądź po czerwonym kolorze numeru. Oto dokładny opis oznaczeń: 7 - autobusy kursujące na liniach normalnych 7 A - autobusy kursujące na liniach przyspieszonych (ich trasa pokrywa się z linią normalną, ale autobus omija niektóre przystanki; czasem trasa może być nieco wydłużona lub skrócona względem linii normalnej o tym samym numerze) 7 - autobusy pospieszne (zatrzymują się przy najważniejszych skrzyżowaniach, ich trasa pokrywa się z linią normalną o tym samym czarnym numerze lub może być nieznacznie wydłużona lub skrócona) 11 M - autobusy kursujące jako linie zastępcze w okresie wyłączenia z ruchu remontowanych odcinków metra (ich trasa pokrywa się z remontowanym odcinkiem metra) 40 E - autobusy bardzo pospieszne, kursujące w rzadkich odstępach czasu w godzinach największego szczytu zapewniając transport między odległymi punktami miasta (zatrzymują się naprawdę rzadko) 3 É - autobusy nocne Istnieją dodatkowe linie specjalne, nieposiadające oznaczeń numerowych, a tylko swoje nazwy. Większość z nich łączy duże budapeszteńskie osiedla z głównymi punktami przesiadkowymi miasta, przy czym podróż odbywa się od pętli do pętli bez zatrzymywania się na przystankach. Są to też autobusy kursujące do określonych centrów handlowych lub jeżdżące na zasadzie wahadłowej, objeżdżające pewien fragment miasta i wracające do punktu wyjścia. Dokładny opis tras oraz przystanków dla poszczególnych linii znajduje się stronie BKV (http://www.bkv.hu) Na szczególną uwagę zasługuje autobus linii Varbusz, kursujący z placu Moskiewskiego (Moszkva tér) na plac Dísz i z powrotem, czyli objeżdżający wzgórze Zamkowe. Zamiast numeru oznaczony jest charakterystycznym emblematem obronnej wieżyczki, można go też rozpoznać po mikroskopijnych rozmiarach i wiecznie panującym w nim tłoku. Uczulam wszystkich, że jest to ulubiona linia kontrolerów... Po wejsciu do autobusu trzeba, podobnie jak w Polsce, niezwłocznie skasować bilet. Służą do tego duże pomarańczowe kasowniki, do których wkładamy papierowy bilet, na którym maszyna drukuje swoje dane lub jeszcze dodatkowo nacina kartkę. Biletów okresowych oczywiście nie kasujemy, a w przypadku kontroli powinniśmy okazać je wraz z dokumentem ze zdjęciem. Inaczej niż ma to miejsce w Polsce, chęć wyjścia na przystanku trzeba zazwyczaj zasygnalizować kierowcy wcześniej za pomocą przycisku „na żądanie" umieszczonego nad drzwiami lub na poręczach. Również gdy autobus stanie na przystanku, kierowca rzadko automatycznie otwiera wszystkie drzwi. Pasażerowie robią to samodzielnie, naciskając odpowiedni guzik. Podobnie trzeba się zachować stojąc na przystanku - gdy nadjedzie pojazd, aby do niego wsiąść, trzeba otworzyć drzwi umieszczonym obok nich od zewnętrznej strony przyciskiem. Podróżowanie autobusem po Budapeszcie jest prawdziwą przyjemnością, dlatego warto skorzystać z tej formy komunikacji, nawet jeśli do stolicy Węgier przyjechaliśmy samochodem. Tagi: autobusy, budapeszt, autobusem po Budapeszcie |